Smiljana Kazić
UKC Ljubljana (Slovenija)
edukacija, komunikacija, pacijent, zdravstvena njega
''6. Međunarodni kongres HDMSARIST-a''
Šibenik, 25.-28. travnja 2013. godine
Komunikacija zdravstvenog osoblja, pa tako i medicinskih sestara, sa
bližnjim osobama vitalno ugroženoga pacienta, od velike je važnosti
kao dio dobre zdravstvene skrbi, ne samo za pacienta, već i za njegou
obitelj/bližnje osobe. Istraživanja ukazuju na neadekvatnu komunikaciju
zaposlenika u JIL sa bližnjim osobama njihovih pacienata.
Okolnosti pod kojima je pacient zaprimljen u JIL, su najčešče teško
zdravstveno stanje-iznenadna ozljeda ili po život ugrožavajuće
oboljenje. Nerijetko su bližnje osobe pacienta suočene sa umiranjem
svojih voljenih, odlukom o darivanju organa ili donošenjem drugih
odluka u ime bliske osobe ili biološkog srodnika.
U izlaganju su pretstavljene temeljne komunikacijske vještine, koje
treba savladati svaki zdravstveni djelatnik u JIL-u. Naglasak je na
umjeću prepoznavanja emocija bližnjih osoba pacienta i adekvatnom
odgovoru medicinske sestre na njihove emocije. Namjena dobre
komunikacije jeste ublažavanje stresa bližjih, kojega donosti bolest
bliske osobe.
Dobro usvojene vještine komuniciranja u teškim uvjetima, umjeće
saopćenja loše vjesti, umjeće savladavanje konfliktnih situacija
sprečavaju stres i sagorijevanje (burn-out) medicnskih sestara i drugih
zdravstvenih djelatnika u JIL- u.
U prilogu su prikazane vještine, koje bi omogućile zdravstvenom timu
uspješno razumjevanje razlika u odgovoru bližnjih osoba na situaciju u
kojoj se nalaze, prilagodbu sestrinske komunikacije različitim
potrebama osoba sa kojima komuniciraju te prepoznavanje i
prihvaćanje emocija izraženih sa strane bližnjih osoba.
Prezentirana je vještina prepoznavanja, razumjevanja emocija,
komunikacija sa kojom potkrijepljujemo poštovanje do bližnjih osoba,
pružamo im podršku i umjemo objasniti stanje u kojem se nalazi pacient
o kome skrbimo, svakako u okvirima sestrinskih kompetencija.
Kako bi zdravstveni tima bio podrška pacientovim bližnjima, bitno je da
vještinu komunikacije savladavaju svi članovi zdravstvenog tima, bez
razlike kojoj profesionalnoj skupini zdravstvenih djelatnika pripadaju.